Waarom rivieren ruimte nodig hebben

 

Vanzelfsprekend, of toch niet?

Door de hoge waterstanden van de afgelopen weken zijn de rivieren weer volop in de belangstelling van de media komen te staan. Daarom is het een goed moment om eens te inventariseren hoe we er eigenlijk voor staan. Het is goed te beseffen dat wat de media hoogwater noemen, nog ver van de ontwerpconditie af ligt waar een rivierbeheerder pas echt nerveus van wordt. Er was op het punt van veiligheid niet veel aan de hand, maar het water was hoog genoeg om onze zegeningen van recente investeringen te kunnen tellen.

Ik begin deze blog op een zeer ongebruikelijke manier, namelijk door het beschrijven van mijn emoties: ik ben trots maar tegelijkertijd ook bezorgd en teleurgesteld. Dit is een complexe mix van gevoelens, maar laat ik vooral op de zaak zelf ingaan.

Trots ben ik omdat we in ons land in relatief korte tijd grootste dingen hebben gedaan op het gebied hoogwaterbescherming langs de rivieren. Van over de hele wereld komen experts naar ons land om te zien hoe we onze rivieren de ruimte hebben gegeven en daarmee tegen de historische trend ingegaan zijn. De programma’s Ruimte voor de Rivier en Maaswerken gelden als succesverhalen, bedoeld voor de hoogwaterveiligheid op de korte termijn.

Bezorgd en teleurgesteld ben ik vanwege het gebrek aan navolging. Te veel verleden tijd en te weinig toekomende tijd in deze blog. Hierover later meer, nu eerst de succesverhalen.

Hoogwatergeul Lent bij Nijmegen (Waal)

 

Ruimte voor de Rivier (2015): 9 jaren later

In 2006 is de Planologische Kernbeslissing Ruimte voor de Rivier (PKB RvdR) genomen. Het programma bestond uit 34 projectlocaties langs de Rijntakken (Bovenrijn, Waal, Merwede, Biesbosch, Benedenrijn, Lek, IJssel). Met militaire voortvarendheid zijn de locaties planologisch uitgewerkt, uitgevoerd en in 2015 opgeleverd.

Ingreeplocaties Programma Ruimte voor de Rivier

De projecten bestaan uit dijkverleggingen, hoogwatergeulen, verlaagde uiterwaarden. De laatste weken met de verhoogde waterstanden, hebben we veel van deze projecten in actie gezien. Twee hoogwatergeulen langs de IJssel zijn zelfs buitendijks aangelegd en worden met behulp van inlaatwerken geopend. Veessen-Wapenveld is wel in het nieuws gekomen (wegens Kampen), maar niet gebruikt. De bypass Kampen is wel in actie gekomen. Het duurste en meest prestigieuze project is hoogwatergeul Lent (vanaf 1:57) bij Nijmegen, die een lokaal knelpunt in de Waal verlicht.

 

Maaswerken: 7 jaren later

Het zuidelijke broertje van Ruimte voor de Rivier is Programma Maaswerken, verdeeld in Grensmaas, Zandmaas en Maasroute. Dit derde deelprogramma is voor de scheepvaart (opwaarderen tot klasse Vb). Vanuit het oogpunt van hoogwaterbescherming vind ik het Zandmaasproject een beperkt succes, omdat de hieraan gekoppelde dijkverbeteringen voor een groot deel niet voltooid zijn. Een groot deel van de Limburgse Maas zit nog met de nooddijken van 1995. Dat is ruim 30 jaar na het hoogwater van 1993 toch wel erg magertjes, temeer omdat beloofd was dat deze in 2015 op orde zouden zijn. In 2021 hadden we geluk, omdat het grootste hoogwater op de Maas van onze bekende geschiedenis bij Roermond voldoende uitgevlakt was (in vaktermen: van een T100- tot een T50-hoogwater gereduceerd) om in de Zandmaas geen schade aan te richten. Zo erg is de achterstand dat het nog steeds spannend was. In Venlo werd een ziekenhuis geëvacueerd, terwijl daar een T1000-norm geldt (het getal achter de T staat voor herhalingstijd: eens in de T jaar komt dit hoogwater gemiddeld voor).

Een groter succesverhaal is de Grensmaas, waar grootschalige rivierverruiming en dijkversterkingen een veilig traject van Borgharen tot Visserweert heeft opgeleverd (ca. 35 kilometer). Ook aan de Vlaamse zijde van de Maas zijn veel rivierverruimingsprojecten uitgevoerd en er is een ononderbroken grensoverschrijdend natuurgebied ontstaan. Hoogwaterstanden zijn tot wel meer dan een meter gedaald en het gebied heeft het hoogwater van 2021 glansrijk doorstaan.


Grensmaastraject Borgharen – Visserweert ofwel Lanaken - Elerweerd met grote verruimingslocaties aan Vlaamse en Nederlandse zijde (2x Limburg)



Galloway-runderen en Przewalski-paarden langs de Grensmaas


Tien argumenten voor ruimte voor de rivier, o nee: elf!!

Het Deltaprogramma Rivieren, dat sterk op meer rivierverruiming gericht is (was), onderscheidt de volgende argumenten waarom rivieren ruimte nodig hebben.

  1. Lagere (en soms kortere) dijken (vast en mobiel)
  2. Lagere stroomsnelheden, dus minder schade
  3. Lagere snelheid golfvoortplanting
  4. Lagere waterstanden op zijrivieren (= betere afwatering)
  5. Langere bereikbaarheid van veerdiensten en omdijkte dorpen in de uiterwaarden
  6. Veiligheid van onbeschermde (buitendijkse) objecten
  7. Lager veiligheidsrisico (bij dezelfde faalkans)
  8. Ruimtelijke kwaliteit (natuur, stadsontwikkeling, ...)
  9. Medefinanciering (andere programma’s of particuliere initiatieven)
  10. Infiltratie in het grondwater (in het geval van grote overstromingsvlakken)

Hoewel de meeste argumenten voor zich spreken hierbij nog een korte toelichting bij enkele punten:

Ad 1 en 4: rivierverruiming zoekt het water meer de breedte op en minder de hoogte. Hierdoor dalen de waterstanden. De waterstanden van de zijrivieren zakken nabij de monding mee.


Ad 7: Kort samengevat komt het erop neer dat een lagere waterstand van een meter veiliger is dan een hogere dijk van een meter. Dit heeft met het restrisico te maken, als de waterkering alsnog faalt. Vreemd genoeg volgt dit onderscheid niet uit de huidige beoordelingsmethode (van 2017) die geheel op faalkansen gericht is, maar niet op gevolgschade.

Dit klinkt nogal theoretisch, misschien maakt het volgende plaatje het verschil duidelijk:

In beide gevallen is er sprake van dezelfde faalkans, maar in welk scenario voelt u zich veiliger?

Ad 8: Ruimtelijke kwaliteit. Dit is meer dan alleen leuk en mooi. Hiermee worden natuurdoelstellingen bereikt (EU-verplichtingen), zoals de eerder getoonde runderen en paarden. En recreatieve mogelijkheden zijn een vorm van uiterst aangename en schone economie. Plaatjes zeggen meer dan woorden:


Recreatie en horeca langs de Grensmaas

Ad 9: Een ongelofelijk feit is dat de hoogwaterveiligheid langs deze 35 km Grensmaas de Nederlandse overheid niets gekost heeft. De prijs was … € 0. De uitvoering aan Nederlandse zijde is in handen van Consortium Grensmaas BV, dat het gehele project uit de grindopbrengst financiert. Dit geldt zelfs voor de dijkversterkingen op dit traject. Het is niet alleen belangrijk dat de overheid hier een met een koopje mee weg kwam. Het is ook belangrijk dat de maatschappij jarenlang van bouwgrondstoffen werd voorzien, iets wat de komende 20 jaar nog belangrijker is dan de afgelopen 20 jaar. Daarover later meer.

 

Niet alles is goed gegaan

Ook in de Grensmaas is niet alles goed gegaan. Bij Maasband, Mazenhoven, Urmond, Meeswijk en Berg aan de Maas zijn in 2021 diepe erosiegaten opgetreden en is een naftaleiding blootgespoeld, een gevaarlijke situatie, die gelukkig goed is afgehandeld. Op dit traject waren nog enkele projecten niet gereed en kan de Maas op enkele andere plekken niet verruimd worden. Adequate bodem- en oeververdediging ontbrak. Nu zijn er twee tegenovergestelde interpretaties van dit incident: 

  • Rivierverruiming is een probleem, kijk eens wat er gebeurt.
  • Een flessenhals is een probleem, kijk eens wat er gebeurt.

Ik ben van de tweede school en zou nog willen toevoegen: een flessenhals is het ontbreken van rivierverruiming en ruimte voor de rivier is zo’n logisch concept dat de rivier het zelf doet als wij het niet doen. Een rivier wreekt zich vroeg of laat tegen te veel insnoering en beperking.

Wat ook niet altijd goed ging was het model van zelfrealisatie door het bedrijfsleven en de daarbij behorende afhankelijkheid van de conjunctuur. Tijdens de financiële crisis (2009-2013) hing het project aan een zijden draadje, omdat er weinig bouwactiviteit was en de prijs van bouwgrondstoffen instortte. De markt herstelde net op tijd om het project te kunnen voortzetten. Hier is nog veel meer over te zeggen, maar los van het verdienmodel van de grindsector staat vast dat de baten van de grindopbrengst zeer zeker ook aan de maatschappij ten goede zijn gekomen en dat het resultaat zich in 2021 bewezen heeft. En zou het project in overheidshanden tijdens de financiële crisis veiliger geweest zijn? Dat is maar zeer de vraag.

 

Bodemdaling in de grote rivieren (een bonusargument)

Beide programma’s (Ruimte voor de Rivier en Maaswerken) hadden een focus op hoogwaterveiligheid, natuur en delfstoffenwinning. Een bonus die eigenlijk pas later duidelijk begon te worden is een gunstig effect op de bodemontwikkeling van de rivieren.

Onze grote rivieren (Maas, Rijn, Waal) kampen met doorgaande bodemdaling, die diverse oorzaken heeft. Deels is het nog steeds een reactie op de normalisatiewerken die al meer dan 100 jaar geleden uitgevoerd zijn. Ook is er een tekort aan sediment vanuit Duitsland (Rijn) en België (Maas), maar omdat de rivier nou eenmaal een bepaalde hoeveelheid zand wil transporteren wordt dit uit de bodem gehaald (en niet aangevuld). Als de stroomsnelheden door een ruimer stroomprofiel dalen, dan neemt de bodemdaling af of komt zelfs tot stilstand.

Het mooie is dat we de rivierverruiming op extreme ontwerpsituaties hebben ontworpen, hoogwaters die eens in 300 jaar, 1000 jaar, 3000 jaar voorkomen. Maar dit effect treedt juist bij de middelhoge waters op, condities van de afgelopen weken. Dat maakt de investering gedurende een veel groter deel van de tijd nuttig.

Eerlijkheidshalve vermeld ik dat niet al mijn vakgenoten het met me eens zijn. Het hangt ervan af op welk schaalniveau je kijkt. Op macroniveau van de rivier houd ik deze stelling staande. Meer ruimte voor de rivier leidt over het geheel tot minder bodemdaling, al kan het op sommige plekken lokaal wel eens omgekeerd zijn.

 

Klimaatverandering in de atmosfeer

In 2017 brak er in hoogwaterbeschermingsland een nieuw tijdperk aan. We hebben sinds dat jaar een nieuwe normering en sindsdien is de klimaatverandering onderdeel van de ontwerpmethodiek van het watersysteem. Het Deltaprogramma wordt geacht hier met grote budgetten voor te zorgen en voor de rivieren is er een deelprogramma Deltaprogramma Rivieren (DPR). Nog in de ban van de succesverhalen van Ruimte voor de Rivier voorzag het DPR in een enorm aantal nieuwe rivierverruimingsprojecten (zie kaarten en tabellen vanaf pagina 17), waarbij grind- en zandwinners veel interesse tonen om deze projecten te mogen uitvoeren. Daarnaast moeten de rivierdijken over grote lengten versterkt worden.

 

Klimaatverandering in de politiek

En toen kwam de stille maar grote omslag in de politiek. Het hele concept van ruimte voor de rivier is verlaten en vanaf nu zet de overheid vrijwel uitsluitend in op de aanleg van zware hoge dijken, aangevuld met natuurprojecten zonder substantiële rivierverruiming. Deze beleidswijziging is nooit gemotiveerd, maar wel in gang gezet door de DPR-projecten te stoppen en de geldkraan voor grootschalige dijkverbetering volop te openen: de ambitie is 2000 km tot 2050, dat is 80 km per jaar. Ik ben een groot voorstander van dijkversterking, maar juist de combinatie met rivierverruiming zou de opgave reduceren en ook maatschappelijke baten creëren, die we nu mislopen.

Terwijl we door het buitenland nog bewonderd worden om de visie op ruimte voor de rivier, zijn we er zelf al mee opgehouden. Dat betekent ook dat de financiële baten uit zand- en grindwinning, waarvoor de bedrijven zich in groten getale gemeld hebben, er niet zullen zijn. Wat nog erger is: deze bouwgrondstoffen zullen er niet zijn en in 2022 luidde de sector de noodklok, waarbij wordt vergeten dat we 981.000 woningen voor 2030 nodig hebben. Los van een geweldig toekomstig rivierenlandschap dreigen we ook een sector te verliezen en de woningnood niet op te lossen. Het hele bouwwerk van maatschappelijke synergie stort als een kaartenhuis in elkaar, en dat nadat we juist zulke mooie succesverhalen gerealiseerd hebben.

 

Voorbeelden hoe het niet moet

Wat we ook niet moeten doen is buitendijks bouwen. De woningnood kan nog zo hoog zijn, maar het is echt niet zo dat we daarom woonwijken in uiterwaarden zouden moeten bouwen. En dat mag dan wel? Maar geen hoogwatergeulen? Wat is er aan de hand?

Beruchte voorbeelden waar kleine beekjes tot grote watermassa’s aanzwellen zijn er steeds meer. De meeste mensenlevens zijn bij de kleinere rivieren te betreuren, niet de grote. Denk eens aan Derna (Libië), waar een dam bezweken is (2023). Deze wadi was ook maar een klein beekje. Maar ook in Europa waren er vele overstromingen in 2023. Twee jaar eerder vielen ook dichter bij huis, in België (Vesdre in Wallonië) en Duitsland (Schuld en Ahrweiler), vele doden, een situatie die ook langs de Geul had kunnen plaatsvinden als het front een beetje zuidelijker had gehangen.

De Geul in Valkenburg

De Geul in Limburg past volledig in het rijtje hoe het niet moet. In 2021 kreeg dit beekje in Zuid-Limburg het zwaar te verduren. De schade bedroeg € 400 miljoen. Wie naar de kaart kijkt, ziet al snel dat er in de ruimtelijke ordening alles aan gedaan is om deze stad te laten overstromen.


De Geul in Valkenburg: binnenstad

Als je deze foto’s bekijkt, zie je al snel wat de juiste oplossingsrichting is:


De Geul in Valkenburg: ingesnoerd en bebouwd (met veelal laagwaardige aanbouw)

De bovenloop van de Moezel (Ramonchamp): zo zou de Geul in Valkenburg ongeveer moeten zijn

 

Waar wachten we op?

We wachten op besluitvaardige bestuurders, die de fouten en de successen uit het (recente) verleden herkennen en durven te acteren. We zullen de juiste keuzes moeten maken. Niet in de toekomst, maar het liefst al jaren geleden. Dat gaat niet meer, laten we het dan tenminste nu doen.

 

Overige linkjes

https://nos.nl/artikel/2504016-klimaatdilemma-voor-nederland-hoe-lozen-we-de-rivieren-in-een-steeds-hogere-zee

https://www.nu.nl/klimaat/6296801/is-nederland-bestand-tegen-extreem-weer-in-de-toekomst.html

https://www.nporadio1.nl/nieuws/binnenland/09873f00-c999-4bad-81e6-f9bea9ca402c/impopulaire-maatregelen-nodig-om-water-naar-zee-te-kunnen-blijven-afvoeren

 








 











Reacties

Populaire posts van deze blog

Hoe houden we Nederland droog? En hoe houden we Nederland nat?

Slotpleidooi