Première Van der Plas (hoefijzercoalitie deel 2)
Nieuwe verkiezingen
Ik twijfelde tussen twee titels, dus heb ik maar beide
titels toegevoegd. In tegenstelling tot de brekebenen van ons kabinet heb ik me
op 18 maart al op dit moment voorbereid.
Het onvermijdelijke is gebeurd en nieuwe verkiezingen zijn
onafwendbaar. Het is zo ver, maar nu voor het echie. Het volgende
kabinet is geen theoretische beschouwing meer. Rutte 4 is ten einde en er komt
geen Rutte 5 meer. Zelfs de VVD is hem zat. Ik kan natuurlijk niet in de
toekomst kijken, maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat deze slepende
ellende van de laatste 13 jaren nog een aflevering krijgt. Ik acht het
waarschijnlijk dat Rutte na een laatste demissionaire periode afzwaait. Deze
politieke zombie is in te verre staat van ontbinding en kan niet langer met
touwtjes en plakband aan zijn pluche geplakt blijven.
Vier kabinetten Rutte konden nog geen deuk in een pakje
boter slaan. Nederland is een failed state van te goed betaalde
bestuurders geworden. Het concept van het politieke midden is bovendien
uitgewerkt. Het gaat gewoon niet meer. Het alternatief is, zoals eerder betoogd,
een hoefijzercoalitie en ik blijf bij dezelfde samenstelling. Na mijn blog van
18 maart is er bij de definitieve uitslag van de Provinciale Statenverkiezingen
nog een correctie gekomen, die onderstaand verwerkt is.
Dit wordt de nieuwe samenstelling van de Tweede Kamer als iedereen op dezelfde partij stemt als in maart:

We kunnen zelfs verwachten dat de huidige coalitiepartijen
nog meer afgestraft worden, maar laten we voor het gemak eens hiervan uitgaan.
In geel de voorgestelde nieuwe coalitiepartijen. Nogmaals: dit is niet mijn droomcoalitie, maar ik denk dat het zou kunnen. Volt is getalsmatig overbodig
en kunnen we tussen haakjes zetten. Maar als verbindende factor tussen PvdA/GL
en de rechtse deelnemers zou ik ze zeer welkom vinden. Van der Plas als eerste vrouwelijke premier: een première.
Asielcrisis
Het kabinet Rutte 4 heeft (evenals de eerdere kabinetten
Rutte) geen enkel probleem opgelost of kleiner gemaakt. Het had op elk
willekeurig thema kunnen vallen. Vorige keer was het de toeslagenaffaire. Het
hing in de lucht dat het de stikstofcrisis zou worden, maar het is de
asielcrisis geworden. Het had ook de woningnood kunnen zijn, of de personele crisis
in het onderwijs. Of het mislukte landbouwakkoord.
Maar laten we bij de aanleiding blijven en hier iets inhoudelijks
over zeggen. Nederland verkeert in een asielcrisis, omdat we als buurland van Oekraïne
en tevens mediterraan land door twee vluchtelingenstromen tegelijk onevenredig en snoeihard
getroffen worden.
Voor wie de ironie van de vorige zin is ontgaan, maken de linkjes en onderstaand plotje duidelijk dat Nederland niet onevenredig door een golf van asielzoekers getroffen wordt. Als je de bron opzoekt, zit het getal voor Nederland zelfs onder dat van onze buurlanden Duitsland, België en Luxemburg en ongeveer gelijk aan dat van Frankrijk. Opvallend is Oostenrijk.
Aantal asielaanvragen per 100.000 inwoners (Eurostat, 2021): Nederland 202
Maar zien we zulke beelden als in Ter Apel ook in onze buurlanden? Nee. Ben ik een complotdenker door te suggereren dat deze beelden het kabinet in de race naar de bodem eigenlijk niet zo slecht uitkomen om asielzoekers af te schrikken, de mensen in Nederland bang te maken en de geesten rijp te maken voor strenger asielbeleid? Ik durf de stelling niet aan, maar stel wel serieus de vraag. Wat onderstaande beelden laten zien, is een falende opvang, falende procedures en een falend terugkeerbeleid van (grotendeels) Marokkanen die helemaal niet in een asielzoekerscentrum thuishoren en (statistisch) de grootste overlastbezorgers zijn. Kortom: een falende overheid.
Ter Apel, augustus 2022
En waar is het kabinet ook alweer over gevallen? De VVD wil twee categorieën asielzoekers introduceren:
A. asielzoekers die zich persoonlijk bedreigd voelen,
B. asielzoekers die voor oorlog vluchten.
Voor categorie B wil de VVD de gezinshereniging beperken. Wie zich in de getallen verdiept, kan op zijn vingers natellen
dat dit geen zoden aan de dijk zet, los van de morele kant van de zaak en de logica van dit onderscheid.
En dan is er nog iets. De VVD is niet tegen arbeidsmigratie, ook van buiten de EU. Goedkope arbeid is immers van belang in tijden van personeelsschaarste. En massa’s betalende studenten worden actief geworven. Dus… mensen die om (let op: onze!) economische redenen hier komen, zijn welkom. Maar mensen die vluchten, zijn niet welkom. Is dit niet het omgekeerde wat we altijd gezegd hebben? Daarover hierna meer.
Migratie, vluchtelingen en asiel
Te vaak worden drie thema’s door elkaar gehaald, dus laten
we daar eens orde in deze zaak scheppen. Cijfers kun je terugvinden in een
recent overheidsdocument,
waaruit blijkt:
- Reguliere migratie van binnen de EU*: 57%
- Reguliere migratie van buiten de EU*: 32%
- Asielzoekers: 12%
* Inclusief EFTA-partners IJsland, Noorwegen, Liechtenstein en Zwitserland
De eerste categorie is een gevolg van open grenzen binnen de
EU. Daarom kunnen we in Maastricht, Antwerpen of Krakau studeren. Of een baan
in Berlijn of Madrid aannemen. En vice versa. Dit is inmiddels redelijk
onomstreden in een EU, die een vorm van binnenland is geworden en wordt
(behoudens huisvesting) niet als probleem gezien. Overigens is hier een grote
mate van symmetrie.
De tweede categorie is een categorie waarop beleid mogelijk
is en waar vrijwel niemand over praat. Denk aan studenten uit China (en de rest
van de wereld), ondernemers uit de VS, voetballers uit Uruguay, familiehereniging
uit Groot-Brittannië, verpleegsters uit de Filipijnen, stukadoors uit Polen, bruiden uit Marokko. Ten
aanzien van studenten: het is onze regering geweest die sinds 2015 actief
studenten van buiten de EU werft om op de internationale “universiteitsmarkt”
met de Amerikaanse en Britse universiteiten te concurreren. Deze studenten
betalen meer collegegeld dan EU-studenten en hebben dus een streepje voor. Terwijl
een Filipijnse verpleegster (terecht) verplicht Nederlands moet leren, hoeft
een Argentijnse student of universitair docent dat niet. Sterker nog, dit is
een reden dat Nederlandse studenten in hun eigen land verplicht Engelstalig
onderwijs krijgen en het Nederlands uit de academische wereld geëlimineerd is.
Overvolle collegezalen, dalende kwaliteit van kennisoverdracht, steeds meer
Nederlandse studenten die bij een numerus fixus achter het net vissen, academisch
opgeleide Nederlanders die hun eigen taal niet meer beheersen en een
waanzinnige woningnood onder studenten. Dit is beleid van ons kabinet, dat u
het even weet.
En de val van het kabinet gaat om dit derde aandeel (12%), en
daarvan alleen categorie B en daarvan alleen de familiehereniging. Die gezinnen
moeten we buiten de deur houden, want ons land is vol! Dan zal de woningnood
wel opgelost worden. Niet dus. Zou het kunnen zijn dat er woningnood is, omdat
we gewoon een heel slecht woningbouw- en huisvestingsbeleid in Nederland hebben?
Ik weet het wel zeker.
Interessant feit: een Oekraïense vluchteling valt in de
tweede categorie (EU-associatieverdrag) en een Syrische vluchteling in de
derde. Overeenkomst: beiden door Poetin verjaagd. Verschil: Oekraïners mogen
direct aan het werk en Syriërs moeten door de Nederlandse asielhel. De arbeidsparticipatie van Oekraïense vluchtelingen (meestal alleenstaande moeders die
aanvankelijk geen Nederlands spreken ook nog eens vaak de zorg over kinderen
hebben) is 48%. Werkgevers zijn er blij mee. Ten tijde van dit cijfer was de
oorlog nog geen jaar oud. Wat zegt dit ons? Wat voor arbeidspotentieel laten we
onder de andere groepen liggen?
Zijn we niet toe aan een grote herijking?
Economie, demografie, migratie, geopolitiek, Europese
Unie, mensenrechten, bootvluchtelingen,
asielbeleid, cultuur, etniciteit
Dit chaotische kopje wil alleen maar laten zien dat alles met alles samenhangt en dat het onmogelijk is op één thema beleid te voeren zonder de andere thema’s te raken. Ik ga hier geen samenhangende visie neerzetten, maar wil wel enkele losse flodders strooien.
- In de geschiedenis is er altijd migratie geweest en zal er altijd zijn.
- We moeten ons niet alleen afvragen hoeveel migratie we aankunnen, maar ook hoeveel we (om redenen van arbeidsparticipatie) nodig hebben.
- Mensen laten werken, ongeacht hun status, is goed voor de mensen en ook voor het land en de economie.
- In de tweede categorie (reguliere migratie van buiten de EU) moeten we ons serieus afvragen bij welke instroom Nederland een belang heeft en bij welke niet. Dit gaat niet om hulpbehoevende mensen, hier mag (en moet) het beleid op het Nederlandse belang gericht zijn. Als het om studenten gaat, dan denk ik dat we moeten ophouden met proactief werven van studenten buiten de EU vanwege het geld (een heel simpele oplossing is het Nederlands weer in ere herstellen), maar als het om arbeidsmigratie gaat: zie punt 2.
- Fatsoenlijk asielbeleid heeft een ondergrens en daar zitten we al onder.
- Wie bootvluchtelingen op de Middellandse Zee redt en naar het Europese vasteland haalt, faciliteert mensensmokkelaars.
- Wie bootvluchtelingen op de Middellandse Zee laat verdrinken, pleegt een misdrijf.
- Open EU-binnengrenzen kunnen niet zonder bewaakte buitengrenzen.
- Afspraken met foute leiders zijn meestal foute afspraken.
- Vluchtelingen die een mensensmokkelaar kunnen betalen, zijn al bij voorbaat een select gezelschap van mensen die een reden hebben om te vluchten.
Hoe hopeloos en tegenstrijdig dit er ook allemaal uitziet, aan beide zijden van het politieke spectrum zijn er ideeën die in dezelfde richting wijzen en wellicht overbrugbaar zijn. Joost Eerdmans (JA21) wil de asielprocedurebuiten de EU afhandelen. Hiervoor is samenwerking met partnerlanden nodig.
Ik geef hier mijn eigen invulling aan en zou het hier alleen
mee eens kunnen zijn, als het betreffende AZC een EU-instelling is die onder EU-gezag
bestuurd wordt. De locatie zou een diplomatieke EU-status moeten hebben, waar
mensen volgens fatsoenlijke standaards worden behandeld (uiteraard beter dan
Ter Apel). Ook daar zal er een procedure moeten zijn, ook daar zal er een
terugkeerbeleid moeten zijn voor mensen die niet voor asiel in aanmerking
komen. Dit AZC is geen gebouw, maar een enclave, misschien wel een economische
zone waar mensen aan het werk kunnen. Ruimte genoeg in Noord-Afrikaanse landen.
Waarom zou het partnerland hiermee akkoord gaan? Er zou wel geld aan te pas
komen, maar geen miljarden om een ‘probleem’ af te kopen. Het lokaal overnemen van
het vluchtelingenprobleem en de economische stimulans van de investering zijn
ook in het belang van het partnerland. En de vluchteling zelf zou er hier ook
beter aan toe zijn dan in een bootje op de golven na het betalen van te veel
geld aan een smokkelaar. Win-win-win (behalve de smokkelaar, die verliest).
In een blog van 13 november 2021 noemde ik het boek Nergensland (2017) van
Femke Halsema (GroenLinks), die ook in deze richting filosofeert. Klik op de
link en begin met omdenken. Ze beschrijft een denkbeeldige vluchtelingenstad Zatopia. Mensen
in Zatopia hebben geen recht om naar de EU te verhuizen, maar zijn wel veilig.
Ze zouden wel eventueel uitgenodigd kunnen worden om volgens categorie 2
(reguliere arbeidsmigratie) naar een Europees land te verhuizen, afhankelijk
van opleiding en arbeidsmarkt. De cijfers (32%) laten zien dat dit helemaal
niet zo abnormaal is. Er zouden meerdere Zatopia’s in de periferie van de EU
nodig zijn. Dit is tegelijk stevige geopolitiek van de EU in omringende landen.
De partnerlanden hebben geen belang zo’n overeenkomst op te blazen, want dan
erven ze Zatopia, waar geld bij moet.
Hier zie ik een haakje voor een hoefijzercoalitie. Zijn JA21
en GroenLinks te verenigen? Hier zal de BBB het ook zeker mee eens kunnen zijn.
Dan kunnen drie dames (premier Van der Plas, premier Meloni en EC-voorzitter Von
der Leyen) in een volgende missie naar Noord-Afrika met een nieuw voorstel
komen.
Naschrift: Welingelichte Kringen is het met me eens dat Rutte klaar is 😄.
BeantwoordenVerwijderenhttps://www.msn.com/nl-nl/nieuws/overig/waarom-rutte-5-er-niet-komt/ar-AA1dAFR9?cvid=a361e97e081542549c09d34a28c24718&ocid=winp2fptaskbarhover&ei=5
Deze blog is inmiddels al weer sterk achterhaald, maar laat ik toch staan. Van der Plas heeft aangegeven geen premier te willen worden en de factor Omtzigt kan getalsmatig alles veranderen. Overigens past Omtzigt ook wel degelijk in een dergelijke hoefijzercoalitie, waardoor de kern van mijn betoog overeind blijft.
BeantwoordenVerwijderen